V uplynulých dňoch sa v médiách objavili štatistiky, podľa ktorých až tretina opozičných poslancov „prezliekla tričko“. V článku budem pre poslancov používať častejší mužský rod (opäť sme znevýhodnené).
Ako sa staneme poslancom
Aby sme sa mohli stať poslancom Národnej rady, musíme splniť niekoľko podmienok, ktoré stanovuje zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky.
1. Miesto na kandidátke: Prvou podmienkou je, že sa ako „uchádzač“ musíme dostať na kandidátnu listinu niektorej zo zaregistrovaných politických strán resp. politickej koalície. Čím nižšie číslo na kandidátke máme, tým sa logicky zvyšujú naše šance.
2. Získanie mandátu: Aby naša politická strana získala nejaké kreslá v parlamente, musí vo voľbách získať aspoň 5% z odovzdaných platných hlasov (pre koalíciu z dvoch-troch strán je to 7%, pre koalíciu z 4+ stán je to 10%). Následne sa podľa zákonom stanoveného vzorca prerozdelí 150 mandátov medzi strany resp. koalície, ktoré splnili podmienku prekročenia 5/7/10 percentnej hranice.
3. Prekrúžkovanie: Každý volič má právo krúžkom označiť kandidáta, ktorý sa vďaka tomu môže „prekrúžkovať“ pred iných kandidátov s nižším poradovým číslom, ktoré im bolo pridelené na kandidátke. Musí však dostať najmenej 3% prednostných hlasov spomedzi všetkých hlasov, ktoré strana vo voľbách získala. Môže sa teda napríklad stať, že pokiaľ strana vo voľbách dostane 15 kresiel, môže byť kandidát č. 15 prekrúžkovaný iným kandidátom, ktorý ma vyššie poradové číslo (predstavme si pre srandu, aké nadávky by sme v jeho prípade asi použili).
Takže už sme v Národnej rade. Pokiaľ nejaký Sulík niečo nepokašle, začínajú sa nám 4 roky práce, ktorej časovú a odbornú náročnosť si poslanec zväčša určí sám.
Morálnosť prezliekania politických tričiek
Ako vyplýva z vyššie uvedeného, poslanec vďačí za svoje zvolenie okrem voličov najmä politickej strane, ktorá ho postavila na kandidátku. Je veľmi dôležité uvedomiť si, že veľa (väčšina) poslancov sa k mandátu len zvezie nakoľko voliči nevyjadrili podporu konkrétne jemu, ale politickej strane ako celku. Preto ma napadla otázka, či by mal človek zastávať funkciu poslanca NR SR, pokiaľ vystúpi zo strany, ktorú volič vo voľbách zvolil, čím ju pripraví o kreslo, ktoré vo voľbách získala. Výsledok totiž môže byť taký, že strana, ktorá vo voľbách dostala menej hlasov bude mať nakoniec viac kresiel ako strana, z ktorej poslanci prestúpia. Alebo sa môže stať, ako je na Slovensku zvykom, že v parlamente zrazu sedia poslanci, ktorí sú členovia strán, ktoré vo voľbách ešte vôbec neexistovali, čím sú v budúcich voľbách automaticky zvýhodnené voči stranám, ktoré v parlamente nesedeli.
Osobne mi toto celé nepríde voči voličovi morálne a nebolo by určite na škodu zákonom predchádzať takýmto situáciám napr. jednoduchým opatrením, kedy by na miesto poslanca, ktorý zo zvolenej strany vystúpil, nastúpil náhradník.
Zoznam poslancov, ktorí zmenili počas tohto volebného obdobia politické tričká (niektorí dokonca viac krát)
- Miroslav Beblavý
- Juraj Droba
- Mikuláš Dzurinda
- Martin Fedor
- Alojz Hlina
- Andrej Hrnčiar
- Mikuláš Huba
- Mikuláš Chren
- Eugen Jurzyca
- Jozef Kollár
- Daniel Krajcer
- Marián Kvasnička
- Daniel Lipšic
- Ivan Mikloš
- Jozef Mikuš
- Juraj Miškov
- Viliam Novotný
- Radovan Procházka
- Mária Ritomská
- Magdaléna Vášáryová
- Jana Žitňanská
- Lucia Žitňanská
Nemá! ...
Určite, veď ide o prestup ako futbalista.... ...
Súhlasím, ak niektorý poslanec opustí... ...
Osobne si myslim, ze poslanec, ktory ...
Pri pohľade na mená poslancov, ktorých... ...
Celá debata | RSS tejto debaty