Radoslav Procházka, niektorými médiami označovaný ako líder pravice je každému na Slovensku dobre známy. Nečudo, z billboardov sa na nás usmieva bez prestávky už viac ako 2 roky.
Jeho kampaň totiž začala už vyše pol roka pred poslednými prezidentskými voľbami, ktoré sa konali 15. marca 2014, teda bezmála pred 2 rokmi. Jeho billboardy síce viac krát zmenili kolorit, z témy prezidentských volieb sa pretransformovali na blížiace sa parlamentné, ale stále je na nich vysmiaty „líder pravice“.
Zrejme nikto okrem samotného Procházku sa neodváži odhadnúť, aké množstvo billboardov po celom Slovensku už 2 a pol roka „okupuje“. Pokiaľ však sledujeme veci okolo seba, je každému jasné, že sa jedná o tisíce. A tu sa začína vynárať otázka, kto to všetko platí?
Čo sa týka samotného billboardu, treba si najprv vysvetliť, ako taký billboard vznikne. Prvým krokom je vytvorenie nejakého grafického manuálu pre danú predvolebnú kampaň. Rôzne reklamné a produkčné agentúry vám takýto manuál nacenia obvykle v rádoch niekoľkých tisíc Eur, s tým sú spojené náklady na fotografa, „modelov“ a podobne.
Keď už teda máme vytvorený nejaký ten kolorit, príde na radu tlač. Tlač jedného billboardu sa podľa cenníkov uvedených na internete pri takomto obrovskom množstve môže pohybovať niekde okolo 15€ za kus. A následne prichádza najdrahšia položka, ktorou je nájom reklamnej plochy. Bežný nájom sa v slovenských mestách pohybuje od 100 do 150€ mesačne. Samozrejme, pri takom kvante billboardov na takú dlhú dobu určite prevádzkovatelia týchto reklamných plôch vyhoveli zákazníkovi a cenu mu výrazne okresali. Stále tu však hovoríme o tisícoch billboardov zakúpených na dobu približne 30 mesiacov!
Veľmi zruba môžeme skúsiť vypočítať sumu, akú by sme za takýto nájom asi uhradili. Pri počítaní sa budem snažiť používať podhodnotené čísla. Rátajme, že strana #Sieť má na Slovensku 2000 billboardov na 30 mesiacov, pričom tieto billboardy boli cca 5 krát prelepené. Pri cene 50€/mesačne za nájom jedného billboardu nám len tento nájom vychádza 3 milióny Eur. Poďme na tlač 2000 billboardov x 5 výtlačkov na jeden môže byť nejakých 150 tisíc Eur. Plus nejaké tie grafické práce, zaplatenie lepičov a sme na sume asi 3 200 000 €. (Ešte raz opakujem, že čísla som si zruba odhadla, pričom reálne môžu byť kľudne vyššie).
Takže to máme 3 200 000 € LEN ZA BILLBOARDY! K tomu si teraz prirátajme stovky tisíc reklamných predmetov, milióny letákov a iných tlačovín, reklamu na internetových portáloch a cena sa úplne bez problémov násobí.
Otázkou je, kto to platí. Procházka? Z príjmov poslanca, učiteľa, či advokáta by na takúto kampaň musel robiť asi 10 životov (nehovoriac o tom, že je mladý a jeho právnické úspechy sú diskutabilné). Strana #Sieť? Áno, je pravda, že politické strany, najmä tie úspešné získajú po každých voľbách veľké čiastky zo štátneho rozpočtu avšak – #Sieť zatiaľ v žiadnych voľbách nefigurovala. Ostáva jediná reálna odpoveď – platí to nejaká finančná skupina, podľa viacerých informácií dostupných na internete je ňou práve Penta.
Ďalej už nič netreba rozvádzať, snáď len pripomenúť, že všetky požičané peniaze je treba vrátiť a v podobných prípadoch nie práve s malým úrokom.
A ostatne strany? :)) Sak nikto sam ...
Ak neviete, odkiaľ zobral pán Procházka... ...
Mne by nevadilo kto ho financuje, keby ...
Problém investovaných miliónov do ...
SIET a SMER to bude buduca vlada na ...
Celá debata | RSS tejto debaty